torstai 4. helmikuuta 2010

ajatelmia

Olen tässä nyt pari päivää ajatellut normaalia enemmän vNNY'n foorumilla olevaa keskustelua jalostuskäyttö & sukutaulut. Ja sitten tänään ilmestyi vielä aihetta käsittelevä juttu vNNY'n jalostus osioon.

Aloin pohtimaan jalostus osiossa olleita kysymyksiä

a) Miksi nämä vanhemmat?
Olen aina rakastanut suunnitella pentueita pitkään ja hartaasti, koska olen teettänyt myös yhden harkitsemattomamman pentueen ja jälkeenpäin se on kaduttanut. Vanhemmissa vaikuttaa minulla terveystulokset, suku, luonne ja kisatulokset, ei titteleiden määrä. Tosin, eihän virtuaalikoirat peri muuta kuin nuo tittelit tuonne sukutauluun vanhemmiltaan.
Vanhempien ulkonäkö ei oikeastaan ole kauheasti vaikuttanut minulla, mutta kuitenkin, on se kiva jos vanhemmat näyttävät edes tollereilta. Ja sitten mielestäni kahta tosi raskasta koiraa ei pidä yhdistää, mutta taas kaksi kevyttä on mielestäni hyvä juttu. Sitten pidän siitä vanhemmissa, että ne edes jonkin verran täydentäisivät toisiaan suvultaan, tuloksiltaan, luonteeltaan ja ulkonäöltään.

b) Miksi ei vaikka tuo uros?
Riippuu kauheasti toisesta uroksesta minkälainen se on. Ensimmäisenä varmaan katsoisin luonnetta & terveystuloksia, sen jälkeen sukua. Viimeisenä tulisikin sitten kisatulokset ja uroksen ulkonäkö. On sitä tullut useat kerrat pohdittua uroksien välillä ja valinnat on tuntunut näin myöhemminkin ajateltuna ihan viisailta.

c) Miksi pentue tehdään nyt?
Ajankohta riippuu kovasti pentueen kysynnästä ja jos IRL'stä olisi kyse, niin teettäisin pentueen (/ pentueet) kesällä, että pennut pääsisivät juoksemaan ulos. Sitten pentueeseen vaikuttaa ajankohdallisesti myös se, koska vanhemmat on saatu kisattua valmiiksi pentuja varten.

Eipä minulla oikeastaan muita perusteita näihin ole. Oli ihan kiva ajatella näitä.

2 kommenttia:

  1. mahtavaa kuulla ajatuksiasi tästä aiheesta :) kirjoittelin taas jalostus osioon jotain ohi aiheen menevää :D

    VastaaPoista
  2. ja mun piti heti käydä lukemassa ja kommentoimassa se :D

    VastaaPoista